Tram 28 en Castelo de Sao Jorge - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Tram 28 en Castelo de Sao Jorge - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Tram 28 en Castelo de Sao Jorge

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

20 November 2017 | Portugal, Lissabon

Gisteren vertelde ik hoe gezellig het hotel lag tussen allemaal restaurantjes. Dat had echter ook weer een nadeel, toen we wilden gaan slapen bleef het nog lang lawaaierig buiten. Maar ja als je maar moe genoeg bent, lukt het toch wel. Het bed was smaller dan thuis dus dat was ook even opletten dat je elkaar er niet uit schuift, maar ik bleek de enige te zijn die daar last van had. Om 7 uur wakker toen de telefoon uit zijn nachtstand wakker werd en ging pingelen, maar daarna toch nog maar even doorgeslapen tot half 9. Nu begint ook de bevoorrading op gang te komen van de restaurants beneden en, ja let op, van de supermarkt precies tegenover ons, handig.
Rond 9:30 uur naar het ontbijt, was lekker en zag er leuk uit. Daarna de wandelschoenen aan en gaan met die banaan. Eerst even kijken in de net ontdekte supermarkt, oh alleen voor leden, een soort Makro dus helaas toch niet zo handig.
We wilden wijk voor wijk bekijken en zo begonnen we ook, eerst 2 haltes met de metro om vanaf daar te starten aan de wandeling door de wijk Baixa en Avenida. Maar aangezien onze metrokaartjes nog een paar uur geldig waren, besloten we toch eerst een rit te gaan maken met de beroemde tram 28. Dus weer de metro in, overstappen op de groene lijn en bij Martim Monez op zoek naar de tramhalte. Nou die was snel gevonden, want er stond een rij van zo'n 50 meter en zo groot zijn die trammetjes niet, dus dat ging nog wel even duren! Dat ging de kaart van Herman waarschijnlijk niet redden voor 12:15 uur, dus Carla was de pineut om terug te lopen naar de metro om de kaart op te laden. Gelukkig stonden er net een paar Nederlanders, dus die heb ik even om hulp gevraagd en dus was ik weer op tijd met een opgeladen kaart terug, Herman was nog geen 10 meter opgeschoten. Maar ja, het is mooi weer, dus je moet er wat voor over hebben. Toen we eenmaal aan de beurt waren hadden we net de twee laatste zitplaatsen en voor het open raam, dus leuk om naar buiten te kijken. Op een druk punt zijn we toen uitgestapt, wat eigenlijk niet de bedoeling was. Daar een beetje rond gekeken en toen begon de desoriëntatie. We konden er maar niet de vinger op leggen waar we nou precies waren, waar we eigenlijk naar toe wilden en hoe we daar moesten komen. Aha daar zagen we een bord: Miradouro en nog wat... Ja dat stond in ons boekje, alleen de straatnaam konden we niet vinden op de kaart helaas. Maar ach, wat maakt het uit, het was een mooi uitzicht met een mooie kerk erbij.
Daarna toch echt compleet de weg weer kwijt, wat blijkt, Miradouro betekent gewoon uitzichtpunt en daar zijn er zoveel van, dus we zaten helemaal verkeerd te kijken.
Aangezien we nu vlakbij Castelo de Sao Jorge waren, besloten we dan daar maar heen te gaan. En het was zeker de moeite waard, een prachtige plek met prachtige uitzichten over alle delen van Lissabon. Heerlijk de hele middag rondgewandeld over de kasteelmuren, langs de kantelen, de torens beklommen en genoten van de romantische tuin en de prachtige omgeving.
Bij een van die uitzichten zagen we de omgeving van ons hotel liggen, dus we besloten de terugweg gewoon lopend af te leggen, makkie zo te zien, maar dan moet je wel goed ingeschat hebben waar de ingang van het kasteel op de kaart lag, en dat hadden we dus niet, dus voor we weer verkeerd liepen maar even bij een informatiepunt nagevraagd hoe we moesten lopen. Een deel van de rit bestond ook uit een lift die ons gelijk een heel eind naar beneden bracht, handig. Bij de uitgang van de lift was gelijk een supermarkt, dus even water inslaan voor de andere dagen. Gisteren hadden we een fles van 1,5 L voor €2, nu een 5 L fles voor €0,45. Herman wilde het zelfs bij de kassa nog niet geloven. Even sjouwen, maar we kunnen vooruit nu. Nu even bijkomen in het hotel en dan gaan we zo weer naar buiten om lekker te eten. We hebben al een pizzatent net om de hoek gezien, dus daar gaan we nu lekker van genieten. Na de pizza nog even een rondje gelopen en vlakbij het treinstation gevonden vanwaar we naar Sintra kunnen, dat scheelt weer wat uitzoekwerk. De avond afgesloten met een koffie en chocomelk met appeltaart en muffin bij Starbucks direct naast het treinstation.
Het was een geslaagde dag, op naar de volgende. Tot morgen!

• 23 November 2017 - 14:58

Loes:

Oh wat leuk, zijn jullie in Miradouro geweest. Ja, een schitterend uitzicht heb je daar. Toch wel foto's genomen?