Lancaster, Pennsylvania - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Lancaster, Pennsylvania - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Lancaster, Pennsylvania

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

05 September 2016 | Verenigde Staten, Lancaster

Vandaag op Labor Day (eerste maandag van september) op weg naar Lancaster, de kwaaltjes beginnen een beetje, dus eerst maar even naar de Walmart voor koortslippencreme voor mij en mondspoelwater voor Herman, die gisteren en vannacht erg veel last van zijn kaak heeft gehad en zelfs een paracetamol en een ibuprofen heeft ingenomen en dat wil wat zeggen. En ik heb me toch weer een dagje verkeken op de kracht van de zon. Daarna naar het volgende adres, het Visitor Center voor de nodige informatie. Met een heleboel informatie op zak zijn we toen eerst maar eens zelf rond gaan rijden. De drukte viel me behoorlijk tegen, maar in de straatjes achteraf viel het gelukkig erg mee. We kwamen veel Amish tegen in hun buggy's of op de step, maar het was niet handig vanuit de auto om ze op de foto te zetten. Later hoorden we dat dat ook helemaal niet mag, maar daarover later meer. Een graanzolder die gratis te bezichtigen was was dicht vanwege Labor Day en daarna belandden we bij een groot restaurant, waar we uitgebreid geluncht hebben. We kozen voor het Smogarsbord, een buffet met allerlei warme gerechten, soep, salade en heerlijke toetjes, waarvan een groot deel afkomstig was van het land daar in de buurt.

Daarna naar de Amish Village gereden, waar we kaartjes gekocht hebben voor een rondleiding door een gids door een Amish huis, een wandeling door een Amish 'dorp' en een bustour van 90 minuten door Amish gebied. de Amish wonen trouwens gewoon tussen de "English" people, want alles wat geen Amish is is English. Zowel de gids in het huis als de chauffeur van de bus vertelde veel leuke bijzonderheden over de gewoontes en gebruiken van de Amish. We hebben geprobeerd het een en ander te onthouden om met jullie te delen, hier de leukste feitjes op een rij:

- Er leven ongeveer 35.000 Amish in de buurt van Lancaster, meer dan de helft is jonger dan 20 jaar en hun aantal verdubbelt in 20 jaar.
- Vrouwen met een wit schort over hun jurk zijn niet getrouwd, zodra je getrouwd bent draag je een zwart schort. De kleding is altijd van één kleur, zonder prints.
- Ongetrouwde mannen dragen geen baard, zodra je getrouwd bent laat je je baard groeien, hoe langer getrouwd, hoe langer je baard. Mannen dragen nooit een snor!
- Scheiden mag niet, als je partner is overleden mag je na een jaar van rouw wel opnieuw trouwen. Ze dragen geen ring, het woord tegenover God is voldoende.
- Amish hebben veel kinderen, meestal wel 6 tot 8, en de kinderen worden niet gedoopt om ze zelf de keuze te laten als ze oud genoeg zijn.
- Naar school ga je tot je 14e, daarna van 14 tot 16 leer je thuis door te werken en na je 16e word je losgelaten om kennis te maken met het andere leven om een goede keus te kunnen maken wat je wil. Besluit je de Amish te verlaten, even goede vrienden, maar besluit je te blijven en laat je je dopen en besluit je dan later toch liever geen Amish te blijven, dan lig je er helemaal uit. Je mag nog wel bij je familie komen, maar moet bijvoorbeeld apart eten. Slechts 12% verlaat de Amish.
- De jongste zoon krijgt de boerderij als hij oud genoeg is (altijd al geweten dat de jongste zoon voorgetrokken wordt, Frank en Jeroen ;-) de rest moet zelf maar aan de slag of iets kopen, 90% slaagt hierin, tegenover 52% bij ons.
- De ouders gaan dan in een klein huisje op het land van hun jongste zoon wonen, ja jongens, elk voordeel heb zijn nadeel!
- Ze gebruiken geen elektriciteit, koken op propaangas, hebben zwarte rolgordijnen voor de ramen tegen de zon. Verder in huis ook geen nutteloze accessoires.
- Batterijen mogen sinds enige tijd gebruikt worden bv voor de verlichting van de buggy's, voor de veiligheid dus.
- Scholen bestaan uit 1 klas, waar de teacher les geeft aan alle groepen. Zij is altijd ongetrouwd, want zodra ze getrouwd is moet ze voor het gezin en het bedrijf zorgen. Kinderen gaan op hun step of lopend naar school. De juf krijgt $40 per dag, want ze moet van de kinderen houden, niet van het geld.
- Ze leren Engels, Pennsylvania Dutch (de spreektaal thuis) en Duits (de taal van de bijbel).
- Amish mogen geen auto hebben of rijden, wel meerijden met anderen voor zakelijke doeleinden. Vaak huren ze daar iemand voor in. Vliegen mag ook niet behalve in geval van uiterste noodzaak.
- Trouwen gebeurt in het huis van de bruid, begrafenissen in het huis van de overledene, kerkdiensten in hun eigen huis, ieder op zijn beurt, want je verzorgt dan ook de lunch voor het hele gezelschap.
- Iedereen is gelijk, daarom heeft iedereen ook eenzelfde kale vierkante grafsteen, geen verschillende en geen tierelantijntjes en je ligt gewoon naast de vorige die dood is gegaan, geen families bij elkaar of zo.
- Ze hebben geen ziektekostenverzekering.
- Er mogen geen foto's gemaakt worden, dat staat in de bijbel, anders ben je ijdel en vind je jezelf beter dan God.
- Als een man verkering wil, schrijft hij een brief en het meisje antwoordt dan ook per brief. Pas na een jaar of zeven besluiten ze te trouwen, als ze het zeker weten. Trouwen gebeurt meestal in oktober, november, dat is het niet zo druk met oogsten en op dinsdag of donderdag, dan kan je in het weekend naar de kerk.
- Hun favoriete sport is softbal en volleybal.
- De jurken van de meisjes en vrouwen bestaan uit twee delen, aan elkaar gezet met veiligheidsspelden, die dus verzet kunnen worden naarmate een meisje groter wordt of in de breedte als een vrouw zwanger is.
- De karren voor de landbouw hebben altijd stalen wielen.
- Buiten het huis staat een klein hokje waar je kan bellen (hoe weet ik eigenlijk niet zonder stroom), in huis wordt niet gebeld, cellphones hebben ze niet, dat is zonde van je tijd en het veroorzaakt alleen maar stress.

Nou, dat is wel weer even genoeg voor vandaag, het was weer een leerzame dag en ik moet zeggen, een aantal ideeën zijn helemaal zo gek nog niet en zetten je wel aan het denken. In de avond hebben we de leftovers van de pizza's van gisteren opgewarmd in de magnetron, best te doen, we hadden tenslotte al uitgebreid geluncht. Gelukkig gaat het met Herman's kaak al een stuk beter!

• 06 September 2016 - 10:46

Sylvia:

Best wel een interessante trip dus

• 06 September 2016 - 23:06

Loes:

Bij de allereerste telefoontoestellen draaide men aan een slinger aan het toestel, waarna men eerst een telefoniste te spreken kreeg. Aan die persoon diende men door te geven wie men wilde bellen, en de telefoniste bracht vervolgens die verbinding tot stand door op een groot schakelpaneel een "koord" aan te sluiten (het "doorverbinden") van de beller naar degene die hij wil spreken.
    Een handdynamo met slinger om belstroom op te wekken, zodat bij de tegenpartij (vaak de telefooncentrale) de bel rinkelt. Sinds het begin van de 20e eeuw wordt de belstroom in de centrale opgewekt en is de dynamo niet meer nodig.

• 06 September 2016 - 23:17

Loes:

Hi-tech bij de Amish
    Zonne-energie
    „Maar hoe kunnen die melkmachines dan draaien?” vragen wij aan onze boer. „Heel eenvoudig, de benodigde stroom wekken we zelf op met een dieselgenerator, want dat mag wel, en er zijn nu zelfs al boeren die zonne-energie gebruiken.” Iets dergelijks is ook aan de hand met de telefoon. Geen landlijn, maar wel een mobiele telefoon.

• 07 September 2016 - 04:44

Herman En Carla Warnik:

Bedankt voor de nuttige aanvullingen Loes, ik ga ze niet allemaal lezen hoor!

• 07 September 2016 - 08:33

Danielle:

Grappig dat Carla hoogstwaarschijnlijk alles wel heeft gelezen en Loes dat echt niet had gedaan. Jullie zijn echt de muppets en krijgen het allebei nog voor elkaar om anderen jullie falls aan woorden te laten lezen. Jullie werken tenslotte ook bij de bieb en ik moet daar braaf doen wat jullie mij zeggen...... Ik denk dat jullie volgend jaar samen op vakantie gaan, want volgens mij kunnen jullie geen dag zonder.... Ik ga dan wel met papa backpacken.....

• 07 September 2016 - 11:08

Herman En Carla Warnik:

Hahaha, klopt helemaal Daan!

• 07 September 2016 - 11:10

Herman En Carla Warnik:

Van dat lezen dan, de rest niet hoor ;-)