Baixa en Bairro Alto verkennen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Baixa en Bairro Alto verkennen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Baixa en Bairro Alto verkennen

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

21 November 2017 | Portugal, Lissabon

Het is 7 uur als de vuilnismannen beneden met hun werk beginnen, uitslapen is er niet bij dus. Het was overigens niet de eerste wekker vandaag want om half 4 was er ook al iets bezig maar dat duurde gelukkig niet zo lang.

Na weer een lekker ontbijt met tosti, muffin, pastry en verse sinaasappelsap gaan we ons klaarmaken voor weer een volle dag. Vandaag staan de wijk Baixa dan echt op het programma. Eerst naar de Praca dos Restauradores, een mooi plein met een mooie obelisk. Toen zagen we ineens in een klein zijstraatje zo'n heel leuk schuin kabeltrammetje, een funicular, aankomen, dus hup, oversteken en foto's maken. Ach en waarom dan niet gelijk even helemaal de klim lopend naar boven en terug maken, goed voor de kuiten. Daarna door naar Rossio, weer een ander plein, waar we al meer geweest zijn, maar nu echt. Tussendoor nog even terug naar de kamer want de eerste batterij van de camera was al weer leeg. Toen verder naar de Elevador de Santa Justa, een prachtige neogotische lift, gebouwd door een leerling van Eiffel. Ook daar stond weer een lange rij en we moesten best lang wachten voor we aan de beurt waren. Eenmaal uit de lift met een wenteltrap naar het uitkijkplatform met wederom een prachtig uitzicht over de stad en het kasteel op de heuvel waar we gisteren geweest zijn. Het is nog steeds prachtig weer, dus heerlijk om eind november gewoon in je t-shirtje rond te kunnen lopen.
Via een loopbrug bereikten we toen de wijk Bairro Alto, dus ja, dan maar gelijk daar de hoogtepunten van bezocht, we zijn er nu toch. Twee kerken die het bekijken waard waren, de Igreja do Carmo en de Sao Roque, waarvan we de laatste ook van binnen bekeken hebben. Verder ook hier weer gezellige winkelstraten en pleintjes, vol met terrasjes, waar je met dit prachtige weer nog heerlijk buiten kunt zitten. Wij moesten inmiddels ook wel even naar het toilet, dus gemakshalve maar even een lunch bij ons bekende fastfood restaurant genomen. Toen weer naar beneden met de lift, want het kaartje was een retourtje en verder Baixa rondgewandeld. Via de Rua Augusta onder de triomfboog naar de Praca do Comercio, een prachtig groot plein aan de rivier de Taag gelegen. Daarna nog een wandeling over de kade gemaakt en toen werd het tijd om de kamer weer op te zoeken voor een korte rustpauze.

De kamer bleek nog niet gedaan, dus al snel werden we gestoord in ons uitrusten door het kamermeisje. Daarom maar wat eerder gaan eten dan gepland, ook geen ramp natuurlijk. In de o zo gezellige Rua Augusta, een soort Ramblas van Lissabon, hebben we dit keer gekozen voor 100% Restaurante, waar we eerst een starter hebben genomen van Portugese ham, kaas en olijven en daarna allebei paella hebben genomen, ik met gepelde Seafood en Herman een paella van zwarte rijst. Lekker en gewoon allemaal nog buiten op het terras hè, dat maakt het extra prettig zo eind november. Bij het afrekenen bleek de starter goedkoper gerekend te zijn en de drank waren ze helemaal vergeten, zullen we het nou zeggen of niet, ach weet je, laat maar hoor.
Tot slot nog een rondje Ramblas, echt zo gezellig hier, om de 20 meter staat wel iemand te zingen, muziek te maken, te dansen, te schilderen of als levend standbeeld, waarbij de een het beter doet dan de ander.
Vanavond speelt Feyenoord tegen Manchester, we kunnen het niet ontvangen hier, maar daar zullen we ook wel niets aan missen. Wij gaan ons vast voorbereiden op morgen, dan staat Sintra op het programma. De weersverwachting blijft nog steeds goed, dus we boffen maar. Welterusten!

• 22 November 2017 - 07:08

Denise:

Wat een leuk stukje weer. Alsof je er heel de dag bij bent geweest.
    Feyenoord was trouwens wel spannend en helaas in de laatste 5 minuten verloren maar niet slecht