Sintra - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Sintra - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Sintra

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

22 November 2017 | Portugal, Lissabon

Vandaag staat Sintra op het programma. We zijn inmiddels al wat gewend aan het ochtend lawaai of het was gewoon minder vandaag, want we werden rond 7:45 pas wakker. Het is niet zo zonnig meer als de afgelopen dagen, maar misschien moet dat nog komen.
Na het ontbijt, waarbij we overigens allemaal aan lange tafels zitten, waarbij je dus gewoon moet aanschuiven, gaan we op weg naar het treinstation Rossio. Even de kaartjes opladen met ieder 3 euro, dat volstaat voor een retourtje Sintra, heel goedkoop dus. De trein stond al klaar en vertrok binnen een minuut. Het eerste deel was net de Metlo (met een teringgang Lissabon onderdoor), maar na de eerste halte werd het bovengronds. Niet echt veel moois kunnen zien onderweg, veel muren en gebouwen zijn allemaal onder gekliederd met graffiti, en niet allemaal even mooi helaas. Pas vlakbij Sintra werd de omgeving wat groener maar helaas was de bewolking nog niet erg opgetrokken, sterker nog, het was zelfs wat mistig in de verte. Na een minuut of 40 kwamen we aan in Sintra, waar gelijk al veel mensen klaarstonden om iedereen een tour of een ritje in de tuk-tuk aan te bieden. Maar wij gingen lekker lopen, ze waren allemaal wel zo vriendelijk om ons gewoon de weg te wijzen. De omgeving was al prachtig om doorheen te lopen en dat wilden we niet missen.

Onze eerste bestemming was het Palácio Nacional, het koninklijk paleis dat is gebouwd in de 14de eeuw en aangepast in de 16e eeuw. Het is een mengeling van stijlen, van Moors tot barok met twee grote witte schoorstenen. Van binnen veel verschillende prachtig ingerichte kamers bekeken en de nodige plaatjes geschoten.

Daarna was het de beurt aan wat hét hoogtepunt van de dag moest worden: het Palácio da Peña, een feeëriek slot van Dom Fernando II, de Duitse gemaal van Dona Maria II, medio 19de eeuw. Het is de vreemde vrucht van een hallucinatoire verbeelding, een eclectisch ratjetoe van stijlen, zo staat in de reisgids. Dit paleis ligt 5 km klimmen van Sintra, dus daarvoor namen we bus 434, die ook net aan kwam rijden. Voor €5,50 pp konden we heen en terug. Op een gegeven moment stopte hij vrij hoog op de berg en riep een attractie om, en veel mensen stapten dan ook uit. Herman dacht dat we er hier ook uit moesten en liep vast naar de uitgang. Ik twijfelde en dacht dat hij het alleen ging vragen, dus ik bleef nog even zitten. Maar hij stond al buiten en toen ik er dan maar achteraan wilde gaan, waren de deuren alweer gesloten en begon de bus alweer te rijden. We konden nog net zwaaien naar elkaar, het zag er heel zielig uit. Gelukkig was de volgende halte geen kilometers verder, want Herman had niets bij zich, geen tas, geen geld, geen kaartje, geen telefoon, alleen zijn fototoestel, maar daar kom je ook niet ver mee. Verder had ik alles bij me. Dus toen zat er voor mij niets anders op dan maar terug te lopen om te kijken waar hij was. Gelukkig kwam ik hem al heel snel tegen, want waar hij was uitgestapt stonden borden dat het nog 500 meter naar boven was, dus hij was zelfs even gaan hardlopen heuveltje op. Wat een klucht, wel weer wat leuks om over te schrijven!

Je kon kaartjes kopen alleen voor het park of voor park en paleis samen, die hebben wij genomen. Eerst moest je nog een heel stuk naar boven lopen door een prachtig gebied met erg hoge bomen en mooie natuur, net Amerika. Het werd alleen wel steeds mistiger hoe hoger we kwamen en eenmaal aangekomen bij het Palácio zagen we niets meer!! Echt zo jammer, we zijn er geweest en hebben geprobeerd nog wat foto's te maken, maar er zal weinig gelukt zijn en zeker niet fotoboek waardig. Om van het uitzicht maar niet te spreken, dat was zo mogelijk nog minder, helemaal niet namelijk. En koud dat het was met die mist en harde wind, brr, daar waren we niet helemaal op gekleed. Wel hebben we het paleis van binnen bezocht, ook hier weer veel mooie kamers, muurschilderingen, meubels etc. Via het park en de Valley of the Lakes terug gewandeld naar de uitgang, alwaar we de bus weer genomen hebben, nu rechtstreeks naar het treinstation. De trein stond al klaar en vertrok weer binnen een minuut, althans dat dacht ik, maar ik had niet goed gekeken, deze ging een beetje anders, waardoor we in station Benfica nog moesten overstappen voor de laatste twee haltes naar Rossio. Maar ook dat kwam goed, de goede trein kwam ook direct, al moesten we er wel voor verkassen naar een ander perron. Om 4 uur waren we weer op station Rossio en hebben toen gelijk maar even koffie met cheesecake genomen bij Starbucks. Tot slot van de middag nog maar even wat gezellige straatjes doorgewandeld, wat een bruisende stad is Lissabon toch.

Deze avond hebben we gekozen voor een restaurantje waar we in de middag ons oog op hebben laten vallen en waar we weer lekker buiten kunnen zitten, weliswaar met een vuurtje in mijn rug, maar toch, zolang het nog kan, doen we het. Als voorafje hebben we allebei een vissoep genomen. Na de soep kregen we ineens een schaaltje op onze tafel met crème brulee en slagroom, enjoy the food, uhh dat is niet voor ons hoor, o nee voor de buren, foutje. Herman had het helemaal niet door en dacht, oh wat aardig, een tussendoortje van het huis, en hij had bijna al een hap genomen. Het hoofdgerecht bestond voor mij uit een Hamburguer do Chef en voor Herman uit een Bife a Portuguesa, oftewel een hamburger en een steak voor de niet-Portugezen onder ons. Dat viel een beetje tegen, de steak was mals en groot, maar lag alleen in een laag jus en op de hamburger zat alleen kaas en helemaal geen sla of saus en tot overmaat van ramp werd het beiden geserveerd met chips, geen patat of gebakken aardappels of zo, maar echte chips.
Nog even een avondwandelingetje gemaakt, het lijkt wel rustiger vanavond, maar misschien zitten de Portugezen wel allemaal voetbal te kijken want Sporting Lissabon speelt vanavond hier. Hier zit trouwens ook een soort simpele markthal, waar allerlei lekkere hapjes te koop zijn, maar daar zijn we alleen doorheen gelopen.
Morgen wordt regen voorspeld, hopelijk klopt het weerbericht net zo als meestal bij ons en blijft het lekker droog, want dan willen we naar Belém, maar daarover morgen meer.

• 24 November 2017 - 11:35

Loes:

Dat was een heerlijk dagje. Gelukkig hebben jullie elkaar weer gevonden. Wat een avonturen allemaal.