Belém en regen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Belém en regen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Belém en regen

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

23 November 2017 | Portugal, Lissabon

Vannacht om 1 uur nog op muggenjacht geweest, dader helaas niet gevonden, maar ook niet meer gehoord, dus lekker verder geslapen. Ik heb wel het idee dat het bed aan mijn kant schuin afloopt, waardoor ik 's nachts steeds het gevoel heb dat ik weer terug moet schuiven om er niet uit te vallen. Herman snapt het wel, is een kwestie van gewicht, hij heeft dat probleem niet. Maar ik wijd het meer aan de veren die aan mijn kant behoorlijk ingezakt zijn.

Enfin, over naar het programma van vandaag, Belém als eerste en daarna misschien nog een wandeling in de wijk Estrela. Als we het hotel verlaten waarschuwt de receptionist ons dat er 'a little bit of rain' wordt verwacht vandaag. Geen probleem, we hebben onze regenjasjes van 50 cent en een paraplu bij ons. En mijn wandelschoenen, die trouwens heerlijk lopen, zijn waterdicht, dus we maken ons geen zorgen. Het ziet er beter uit dan gisteren en voelt ook lekker warm aan, wel een beetje bedrukt.
We kopen een dagkaart, dan kunnen we overal in en uit stappen waar we wat willen zien. We hebben inmiddels een stuk of 7 van die kaarten die je op kan waarderen, maar staan natuurlijk precies met de verkeerde bij de informatie mevrouw. Waar nog geld op staat, kan je niet laden met een dagkaart. Dus wij weer terug naar het hotel om de andere kaarten te halen en toen ging het wel. Voor €6,15 kan je 24 uur reizen met metro, tram en bus, niet met de trein. Eerst 2 haltes met de metro en daar overstappen op tram 15E naar Belém.
We stappen uit bij de Torre de Belém, een fort aan de Taag, dat vroeger helemaal in het water stond, maar na de drooglegging van de noordoever veel dichter aan de kust ligt. We besluiten alleen de buitenkant te bekijken en gaan daarna door naar het Monument de Ontdekkingen, een enorm monument dat in 1960 gebouwd is ter herdenking van de 500ste verjaardag van Hendrik de Zeevaarder. Daarna door naar het Mosteiro dos Jerónimos, een klooster vanaf 1501 gebouwd na Vasco da Gama's terugkeer van zijn historische reis (hij zeilde rond Kaap de Goede Hoop en ontdekte zo de zeeroute naar India). Na nog een korte wandeling door Belém hebben we nog lekker buiten geluncht. We wilden een omelet met ham en kaas, maar waar we eerst zaten, had ma Flodder geen ham, wel chorizo, maar dat wilden wij niet, dus maar een terrasje opgeschoven. We kregen de omelet zonder brood, maar wel met patat en sla, niet bijzonder, maar ach, het terras van MacDonald's zat vol met kinderen en dit is toch wel wat beter voor het echte vakantiegevoel. Wel de beroemde pasteitjes winkel gezien, waar ze buiten in de rij staan, maar niets gekocht, want we krijgen dat elke ochtend bij het ontbijt.
Na de lunch weer de tram opgezocht om een paar haltes verder uit te stappen voor een mooie blik op de Ponte 25 de Abril, een hangbrug geïnspireerd op de Golden Gate Bridge van San Francisco. We kwamen terecht in een soort Fenix Food Factory achtige wijk, met allerlei restaurantjes en winkeltjes in heel oude vervallen panden, leuk om te zien, maar niet echt een goede plek om de brug mooi vast te leggen. En daar gebeurde het, de eerste druppeltjes begonnen te vallen en dat ging al gauw over in een behoorlijke bui. Dus maar even geschuild en toen het weer wat droger werd maar weer op de tram gestapt en de plannen omgegooid. Met de tram gelijk doorgereden naar de kathedraal Sé en die uiteraard ook helemaal van binnen bekeken. Daarlangs reed ook weer tram 28, dus ach, waarom dan niet gelijk maar weer een tourtje door Lissabon maken in de regen. We konden ons er nog net bij proppen en zagen ook helemaal niets door de beslagen ramen, maar we stonden droog en besloten hiermee toch naar Estrela te gaan, dan maar alleen voor de kathedraal daar. Het was de 15e haltes, maar waarschijnlijk is hij niet overal gestopt, want toen we bij een kerk uitstapten, bleek dat de verkeerde te zijn die ook nog eens dicht was. We waren er al lang voorbij. Inmiddels was het een echte bui geworden, het water gutste over de straten, dus echt leuk was het niet meer. Er kwam net een bus aan die helemaal tot ons hotel ging, dus snel maar daarin gestapt, net als heel Lissabon. Tjonge jonge, wat was die bus vol, echt niet verantwoord eigenlijk. Halverwege konden we gelukkig wel zitten. Daarna was het nog maar een klein stukje lopen, onderdoor via het metrostation, snel de hoek om en we waren weer in het hotel, lekker opdrogen.

Wat als een prachtige dag begon, eindigde dus helaas wat minder, maar het belangrijkste hebben we in ieder geval nog goed kunnen bekijken en je kan ook niet alles mee hebben hè, de eerste dagen waren al zo prachtig voor eind november. We hebben net even het weerbericht bekeken en het schijnt de rest van de avond wel droog te blijven, dus straks weer op pad voor het laatste diner hier in Lissabon. Morgen nog even snel wat op het vliegveld, maar niet echt meer in de stad dus. Zojuist ook vast in kunnen checken voor de terugreis, dus de instapkaarten staan alweer in onze telefoons klaar. Maar daar denken we nog even niet aan, dat duurt nog zo lang.

• 24 November 2017 - 11:39

Loes:

Jammer van die regen, dan ziet alles er meteen anders uit. Maar toch weer veel gedaan vandaag.