Dag 5 Panoramaroute - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Dag 5 Panoramaroute - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Dag 5 Panoramaroute

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

13 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Hazyview

Vandaag konden we uitslapen, want we vertrekken pas om 9:00 uur. In de vroege ochtend op ons terrasje zagen we nog aapjes en een impala en toen snapten we ook gelijk het geluid uit de bomen: dat waren geen vogels, maar apen, zoals Luca ze zo prachtig na kan doen. Het wordt een prachtige dag, om 7 uur is het al lekker en straks wordt het 32C zelfs, eindelijk kortebroekenweer dus!
Na de stad en de dieren, is vandaag de natuur aan de beurt, want de panoramaroute naar Hazyview staat op het programma, waarlangs we een paar prachtige stops zullen maken. Het begint al goed, langs de weg hebben we uitzicht op het park en André spot nog wat giraffen, een koedoe en .... buffels, maar die laatste reden we te snel voorbij om te zien.
De eerste stop is bij een heel dikke 1000 jaar oude boom, de bouwebap (zo klinkt het, moet nog maar eens opzoeken hoe je het schrijft), die je helemaal uit kunt hollen en waar iemand zelfs een keer een bar in gebouwd heeft.
We rijden door macadamia gebied en krijgen ze ook te proeven van Ryaan, lekker.
Daarna stoppen we bij de 'three rondavels', een prachtig uitzichtpunt twee kanten op.
Dit is de 3e grootste canyon ter wereld en de grootste groene canyon, de Blijderivier Canyon.
Bourke's Luck Potholes is de tweede stop, een schitterend stukje natuur met een paar (kleine) watervallen, prachtige diepgezichten en bruggetjes met prachtig uitzicht over het hele gebied. We bestellen daar eerst onze lunch voor over 50 minuten, maar weer drie cheeseburgers met patat en een drankje. We kregen later chickenburgers, die bestonden uit stukken kip tussen een broodje, maar ja, het smaakte toch wel. Bij het afrekenen moest de verkoopster erg lachen om onze naam, want het leek op hun woord voor politieman, en natuurlijk maakte Herman daar gelijk een dolletje van. Na een kleine fooi hadden we er een vriendin voor het leven bij.
Na de lunch rijden we door naar God's Window, op 1.500 meter hoogte, waar het meestal te mistig is om iets te zien en dan is het dicht, maar vandaag is het prachtig weer, dus we hebben geluk. Dit gebied is ook het grootste, door mensen aangelegde, bosbouwgebied ter wereld. God's Window ligt laag, maar voor een beter uitzicht kunnen we nog zo'n 250 treden hoger. Het is even een flinke klim, maar ook dit uitzicht is weer heel erg de moeite waard. En als kers op de taart komen we daar Albert Verlinden en Onno Hoes tegen. Carlo gelijk met Albert (stiekem snel een selfie) op de foto. Hij gaat hem verkopen aan de Story en dan vertellen dat hij er nu een relatie mee heeft, hahaha!
De volgende stop is Graskop, dat vroeger een boerderij is geweest en voor het gouddelven. We pinnen hier weer even wat voor de extra excursies (morgen toch nog maar een halve dag safari en in Kaapstad naar Robbeneiland) en daarna nog even een winkeltje in voor een Zuid-Afrikaanse boekenlegger. Geslaagd? Dat blijft nog even de vraag, Loes .....
We overnachten vandaag dus in Hazyview, in het Numbi Hotel. We hebben een dubbele kamer met 2x2 bedden, lekker ruim, en een terras ervoor in een prachtige tuin. Wel zien we gelijk al een mug, een vlieg en twee hele grote soort wespachtige beesten, en die hebben de klap met slipper niet overleefd. We blijven hier één nacht en gaan dan morgen, na de extra safari, richting Swaziland, de grens over, dus paspoorten in de handbagage mee.

• 15 Augustus 2018 - 12:16

Loes:

Ik ben dol op macademia's Ben je er achter gekomen waarom ze zo duur zijn?
    Een boom van 1000 jaren oud. Hoe is het mogelijk.
    Wel hoop ik dat je geslaagd bent in dat winkeltje.........