Dag 15 Walvissen spotten in Plettenberg Bay - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Dag 15 Walvissen spotten in Plettenberg Bay - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Dag 15 Walvissen spotten in Plettenberg Bay

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

24 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Knysna

André brengt ons na het ontbijt naar Plettenberg Bay, waarvandaan de boot vertrekt waarin we vandaag walvissen gaan spotten. Met een pilletje in en drukpunt bandjes om tegen de zeeziekte, stappen we op het strand in onze boot. Met een tractor worden we dan de zee in geduwd en kiezen we het ruime sop. Het is mooi weer met weinig wind, maar toch hotsen en botsen we over de golven en vliegt het water ons op de oren en de billen. Eenmaal ver op zee wordt een walvis gespot en gaan we (een beetje) stil liggen tot hij weer boven komt. Stil liggen is alleen op de toch wel wilde oceaan niet echt stil liggen. Dit heen en weer schommelen is niet echt fijn voor mensen zonder zeebenen zoals ik. We zien de walvis wel, maar er komt teveel water aan boord om er echt rustig van te genieten. Herman is meer bezig met het droogmaken van zijn camera dan met filmen. Gelukkig heeft Denise wel wat kunnen vastleggen. Ik wilde eigenlijk liefst zo snel mogelijk weer terug, zeker toen twee vrouwen links en rechts van me moesten overgeven. Toen de whale een paar keer boven was geweest, gingen we weer terug naar het strand. Honderd meter daarvoor moesten we gaan zitten (ik zat allang) en ons stevig vasthouden (deed ik ook allang) en toen nam hij een spurt richting het strand, 50 meter later hup de motor omhoog en roetsj, daar lagen we (de boot dan) op het strand, een unieke aankomst zo!
Omdat we alles een beetje afgeraffeld hebben en niet heel veel gezien hebben, mogen we morgenochtend om 7 uur gratis nog een keer. Drie keer raden wie er morgen niet meegaat en lekker uit kan slapen!

Na de safari rijden we naar de Waterfront in Knysna, waar we een paar uur vrij hebben om te lunchen en in de leuke winkeltjes te kijken. Daar alsnog de zo broodnodige spijkerbroek voor Herman aangeschaft, geen Levi’s maar een Lee, kan hij weer even vooruit.
Om 3 uur pikt André ons weer op met de bus en gaan we even terug naar het hotel, waar we ons lekker konden opfrissen en nog even heerlijk in de tuin hebben gezeten met een bak eigengemaakte koffie.

Om 5 uur hadden we weer afgesproken om met 13 man weer terug te gaan wandelen naar de Waterfront via hetzelfde mooie pad langs het meer als gisteren.
Na een nieuwe winkelronde gingen we rond 18:15 uur naar restaurant Drydok, waar we ‘s middags al gereserveerd hadden. Eerst in de lounge een aperitief gedronken. Een groot aantal heeft daar de wijnproeverij gedaan van witte wijn, met brood om tussen de verschillende soorten de smaak te neutraliseren, heel leuk weer. Om 19 uur konden we aan tafel, ook hier zat het weer helemaal vol. De mannen begonnen met ieder 1 of 2 oesters, de hoofdgerechten waren erg gevarieerd. Pasta Alfredo, pasta pesto, surf en turf (garnalen nog zelf ontleden), visschotel voor 2 (Jouke Jan en Herman), sushi voor 3 (Anniek, Miranda en Nynke) en uiteraard weer een steak en ijs met chocoladesaus voor Don Carlo(s).
Het was allemaal weer heerlijk en inclusief aperitief, oesters, drankjes, dessert en tip, waren we maar €23 pp kwijt! En dan hebben we echt niet zuinig gedaan.
Omdat het afgeraden wordt om in het donker terug te lopen, hebben we een taxi besteld vanuit het restaurant, die ons met 13 man in 1 busje terugrijdt naar het hotel voor 120 rand, dat is ongeveer €9, dus wij gulle Hollanders hebben het afgerond naar 150 rand, een tientje, nog geen euro per persoon.
Het wordt bijna saai om te zeggen, maar het was weer een geweldige dag, helaas komt het eind nu wel erg dichtbij, maar we blijven genieten!

• 24 Augustus 2018 - 09:08

Loes:

Ook deze 2 dagen klinken weer fantastisch. Ik schrijf het maar even, opdat je weet dat ik je volg hoor Carla! Vind het iedere dag weer leuk om je stukjes te lezen.