Dag 16 Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Dag 16 Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Dag 16 Oudtshoorn

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

25 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Vanochtend vroeg staat eerst de herkansing van de walvissen safari op het programma voor de liefhebbers. Om 6:20 uur, nog in het donker, zwaai ik Herman en Denise uit; zelf duik ik er nog even in, maar slapen gaat niet meer, dus maar eens proberen om het Candy Crush level te halen, waar ik al 2 weken in vast zit. En het is gelukt, hè hè eindelijk weer verder. Ik kan heerlijk op mijn gemakkie douchen en haar wassen en om 8 uur ga ik (als eerste en enige) een ontbijtje nuttigen met de rest van de achterblijvers. De zeeverkenners eten als ze terugkomen van de tocht.
Iedereen komt enthousiast uit de bus, ze hebben veel meer gezien, walvissen, robben, zeeleeuwen (of is dat hetzelfde?) en zelfs een witte haai. En veel rustiger gevaren ook, nou niet voor niets geweest dus.

Om 10:15 uur vertrekken we dan richting Oudtshoorn. Het is niet zo’n lange rit vandaag, slechts 150 km.
Onderweg zien we ineens vele honderden struisvogels in het landschap opduiken. We bezoeken in Oudtshoorn een struisvogelboerderij. We krijgen een rondleiding en veel informatie over de struisvogels.
Een paar leuke feitjes:
-de struisvogels zijn hierheen gemigreerd vanuit de Sahara.
-1 kg veren was vroeger evenveel waard als 1 kg goud.
-nu is leer product nummer 1 (50%), op de tweede plaats komt het vlees (35%) en tot slot pas de veren (15%).
-mannetjes zijn zwart omdat ze ‘s nachts op de eieren zitten en vrouwtjes zijn grijs omdat ze dat overdag doen.
-1 struisvogelei is evenveel als 24 kippeneieren.
-een struisvogel legt 40 à 80 eieren per seizoen, ze halen ze gewoon steeds weg en dan zijn ze zo dom dat je gewoon doorgaan met leggen.
-na 1 jaar weegt hij al 100 kg (of zij, want pas na 14 maanden kan je zien aan de veren of het een hij of een zij is)
-ze hebben geen tanden, maar slikken alles door. Daarom eten ze ook stenen bv. om het te malen. En ze zijn gek op bling bling dus pas op je camera en je bril etc.

Daarna mochten we Stoffie aaien, kregen we een kusje van Betsy en nog een nekmassage van een andere struisvogel. Ook konden we op de eieren lopen. We lunchen daar en eten o.a. struisvogel kebab.
De lodge ligt vlakbij, onderweg rijden we nog langs een aftrekplek. We hebben een twee-onder-een-kap woning voor onszelf met een krap tweepersoonsbed en een stapelbed voor Denise.

In de middag bezoeken we nog de Cango Caves, één van de mooiste grottenstelsels ter wereld volgens de reisbeschrijving. De grootste kamer heeft een oppervlakte van 4500 vierkante meter en is 18 meter hoog. Het was ook inderdaad prachtig.

‘s Avonds wordt er een braai voor ons georganiseerd, gezellig met de hele groep. We dachten alleen dat we er met zijn allen omheen zouden zitten, maar het vlees was al gebraait. Maar toch lekker struisvogelbiefstuk gegeten, met een soepje vooraf en cake met ijs toe.