Dag 17 Route 62 en de Kaapse Wijnlanden - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Dag 17 Route 62 en de Kaapse Wijnlanden - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Dag 17 Route 62 en de Kaapse Wijnlanden

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

26 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Bij het inpakken vanochtend bleken we nog een extra bewoner te hebben in het huisje, een kakkerlak, jakkie! Denise was zo moedig om er gauw een beker overheen te zetten. Gelukkig verder geen familieleden gevonden. Het ontbijt was karig vandaag helaas, voor Denise, die als laatste kwam, was er niets meer behalve toast met pindakaas.

We vertrekken uit Oudtshoorn en gaan richting Stellenbosch via de Route 62 De rijk gedecoreerde huizen in Oudtshoorn worden ook wel ‘verenpaleizen’ genoemd. Ze werden gebouwd door rijke struisvogelboeren in het begin van de 20ste eeuw, toen er veel geld werd verdiend met struisvogelveren. Hier maken we even een Japanse fotostop.
We rijden langs de vele wijngaarden (er zijn er wel 600 in Zuid-Afrika) en door het dorpje Calitzdorp, de port hoofdstad. Via de prachtige Huisrivier Pass en langs Ronnies Sexshop, door de Kogmanskloof en de Robinson Vallei met 50 wijngaarden, komen we aan op onze picknickplaats, waar we ook een wijnproeverij hebben. Het is echt heerlijk, per 4 personen krijgen we een mand met lekkernijen en 2 warme broden. En we proeven wel 4 soorten wijn en een heerlijke port erbij. Gelukkig is het nog mooi weer en kunnen we lekker buiten eten.
En uiteraard schaffen we van de lekkerste wijn , de Shiraz, een fles aan.

Via de Hugenoten tunnel van 5 km bereiken we de Kaapse Wijnlanden en Stellenbosch, de op een na oudste stad van Zuid-Afrika, die is gesticht door de VOC. Inmiddels is het hard gaan waaien en een beetje gaan regenen, maar we maken toch even een stadswandeling. En we bezoeken Oom Samies se Winkel, waar we bobotie kruiden kopen. Riaan weet ons een hoop te vertellen, want hij is hier opgegroeid.
Even verderop ligt ons mooie hotel, het Lord Charles Hotel, waar we weer 1 nacht blijven. We besluiten in het hotel te eten omdat het inmiddels hard regent. Voor het eerst valt het tegen, niet de kwaliteit, maar wel de wachttijd. Toen iedereen al bijna klaar was, kwam mijn pizza pas en achteraf klopte er geen bal van de rekening. Dus helaas geen fooi dit keer!
Nu slapen en afwachten wat de laatste drie dagen ons gaan brengen, want de weersvoorspellingen zijn niet gunstig voor Robbeneiland en de Tafelberg. Storm en regen zouden roet in het eten kunnen gooien.