Afscheid met Robbeneiland en Tafelberg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Afscheid met Robbeneiland en Tafelberg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Afscheid met Robbeneiland en Tafelberg

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

28 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De koffers zijn gepakt voor de terugreis, de sleutels zijn ingeleverd, gisteravond ingecheckt voor vlucht KL0598 op stoelen 37H, 37J en 37K, dus klaar om naar huis te gaan vanavond.

Om half 8 zitten we klaar voor de laatste poging Tafelberg, maar het regent, dus afwachten nog of het doorgaat. Wel een poging gewaagd met de bus, maar helaas ligt hij helemaal in de mist. Ook Signal Rock is niet te zien, dus gaan we maar gelijk naar de Waterfront, waar de boot vertrekt naar Robbeneiland. We proberen nog de eerdere boot te nemen, maar die zit vol, dus maar even een koffieshop in tot de winkels open gaan om 9 uur.
Daarna wat rondgeslenterd en in de foodmarket toch nog mijn schaaltje gekocht. Om 10:15 uur verzamelen we bij de boot en om 10:45 uur vertrekken we. We dachten dat het een half uur varen was, maar het was bijna een uur en de zee was weer verschrikkelijk ruw, dus een pretje was het niet voor velen.
Op Robbeneiland krijgen we eerst een rondleiding per bus met een vreselijke saaie verteller, die zo lulde dat ik bijna in slaap viel. Daarna nog een tour door de gevangenis door een ex-gevangene. We zien uiteraard ook de plek waar Mandela gezeten heeft. Iedereen zag op tegen de terugvaart, zeker toen de boot geen bovendek had. Maar dit was een snelle boot, die ook veel stabieler lag, en binnen 20 minuten waren we terug op het vasteland.

Na een snelle snack stonden er vier taxi’s te wachten om ons alsnog naar de Tafelberg te brengen. De mist was al aardig opgetrokken, maar hing nog wel om de top. Toch besluiten we met de kabelbaan naar boven te gaan, nu hij eindelijk weer gaat. En dat werd beloond: de mist trok op en we zagen de stad, Robbeneiland en in de verte de besneeuwde bergen. Echt een mooi laatste hoogtepunt van deze prachtige reis.

Om half 7 verzamelden we nog voor een laatste drankje, waarbij we Riaan en André nog met twee grote enveloppen bedankt hebben voor hun goede zorgen. We hadden echt de meest fantastische reisleider ooit!!!

Om 8 half worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Om 23:00 uur vliegen we dan terug naar Amsterdam.

Zuid-Afrika, je was geweldig, bedankt voor 20 prachtige dagen!!!