Dag 13 Graaff-Reinet - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Dag 13 Graaff-Reinet - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Dag 13 Graaff-Reinet

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

21 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Graaff-Reinet

Vannacht heb ik nog oog in oog gelegen met een uniek Afrikaans dier: de luid snorrende grijze leeuw! Het was zo uniek omdat het een volwassen mannetje was, maar zonder manen.
Om half 6 begon het ineens heel hard te waaien en te regenen en dat was bij het vertrek om half 8 nog steeds zo. Gelukkig hebben we niet vandaag de safari.
We rijden langs East-London, een grote havenstad, en maken een sanitaire stop bij de Buffalo River in King William’s Town, bekend om zijn vele kerken. De steden raken helaas steeds meer in verval. De zwarte Afrikanen vervielen ook bewust veel gebouwen en monumenten uit de tijd van de blanken, heel jammer.
Via de universiteitsstad Alice, waar veel ANC leiders gestudeerd hebben, en Adelaide rijden we door naar de koffiestop in een schattig bakkerijtje in Bedford.
Het blijft druilerig en mistig buiten en in de bus valt de temperatuur niet goed te regelen, voorin is het warm, achterin ijskoud, maar de airco is wel nodig voor het zicht van André.
We rijden over de Blue Crane Route, het gebied van de blauwe kraanvogel, het nationale symbool van Zuid-Afrika. We zien ze niet, wel een struisvogel, antilopen en steenbokken.

Na de tandjesberg en eindeloze vlaktes bereiken we Graaff-Reinet, een VOC stadje en onze overnachtingsplaats voor vandaag.
Inmiddels is het wel droog gelukkig.
We hebben kamer 3, nou ja kamer, we hebben gewoon een heel huis voor onszelf, met een keuken, woonkamer, badkamer en twee slaapkamers.

Met een deel van de groep gaan we het mooie stadje bezoeken. We dachten als eerste een museum in te gaan, ingericht als een oud VOC huis, maar dat bleek het huis van de familie Oosterbeek te zijn, echt gigantisch, met 3 slaapkamers en 2 badkamers, wauw!
Daarna wat broodjes bij de supermarkt gekocht en de kerk bezocht. Jouke ging naar de kapper, dus dat wilde iedereen uiteraard ook zien. Het kostte maar 70 rand, dat is nog geen 5 euro!
Achter de kapper kwamen we een farmer tegen met een grote pick-up, die vroeg waar we vandaan kwamen. Hij wilde ons wel rondleiden in zijn wagen, dus Linda voorin en de andere 12 gewoon staand achterop de pick-up, wat een lol en bekijks hadden we.
Daarna nog wat winkeltjes bekeken en vast gereserveerd voor het eten vanavond. Tot slot op advies van de farmer wat gedronken in the Gentlemans club, waar pas vanaf 1994 vrouwen toegang hebben. Een van de aanwezige leden heeft ons nog van alles verteld over de geschiedenis van de club. Al met al een heel bijzondere middag.

‘s Avonds gingen we met dezelfde groep uit eten bij Pioneers restaurant. We hadden o.a. springbok carpaccio, en gemsbok, beef en koedoe aan een spies met knoflookboter erover gedruppeld. Na afloop kregen we nog een klein glaasje melktaart, ook heel lekker.
Het was heerlijk en weer super gezellig!!

• 22 Augustus 2018 - 10:54

Loes:

Het wordt een beetje saai antwoord, maar het klinkt allemaal weer prachtig en heel leuk. Wat een bofkont ben jij met de unieke grijze leeuw. Gewoon terug grommen hé! Haha.
    Aparte vleessoorten gegeten lees ik. Vast erg lekker allemaal.
    Het lijkt net of je al maanden weg bent. Maar dat komt omdat je zoveel meemaakt.