Dag 8 Op weg naar Batu - Reisverslag uit Bumiaji, Indonesië van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Dag 8 Op weg naar Batu - Reisverslag uit Bumiaji, Indonesië van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Dag 8 Op weg naar Batu

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

03 September 2017 | Indonesië, Bumiaji

Vanochtend ging de wekker dus al om half 5, want om 5 uur moesten we ontbijten om half 6 te kunnen vertrekken richting het station van Jogjakarta. De koffers zijn gisteravond al vertrokken met de bus naar het volgende hotel. We raken er al aardig bedreven in, binnen 20 minuten waren we alledrie klaar. Om 5:15 uur zat het ontbijt er weer in en er was zelfs nog tijd voor een (grote?) boodschap voor Herman.
Aangekomen bij het station kregen we de kaartjes van Chris, dit keer was het kaartje van Herman kwijt, maar dat bleek achter die van Caroline te zitten. Wij zitten met zijn vijven weer in een andere wagon dan de rest. Schijnt te komen doordat wij als laatsten geboekt hebben, wat niet zo is, maar Denise is er natuurlijk wel als laatste bijgekomen.
Om 6:45 uur vertrekt onze trein richting Oost-Java, we blijven nog tot het laatst op het perron staan, want in de trein is het weer erg koud. De treinreis duurt ongeveer 3 uur tot Jombang, daar stappen we uit om vervolgens per bus langs mooie rijstvelden verder te rijden naar ons hotel in het bergdorpje Batu, waar we gelijk gaan lunchen en daarna de sleutel krijgen van onze kamer. Vanmiddag zijn we vrij, maar eigenlijk moeten we dan gaan voorslapen, want vannacht om 12 uur gaan we al op pad voor onze volgende extra excursie: de zonsopgang bekijken bij de Bromo vulkaan. Het is allemaal erg vermoeiend maar (afkloppen) gelukkig hebben wij nog nergens last van. Van onze groep zijn al een paar keer mensen een dag of twee niet lekker geweest, maar in de andere groep, die wij regelmatig tegenkomen onderweg, zijn al 6 mensen ziek, waarvan er eentje misschien zelfs naar het ziekenhuis moest. Maar daar is de gemiddelde leeftijd ook aanmerkelijk hoger dan in onze groep.
Om 8 uur schrok ons doezelende groepje wakker van Chris met de koffie met koekjes. Dit keer maar koffie genomen in plaats van jasmijnthee, die vond ik niet zo lekker, maar in de koffie blijft weer een laag drab achter. De cappuccino komt hier trouwens uit een zakje en is al erg zoet van zichzelf. Daar vergisten we ons de eerste keer in.
Rond half 11 komen we aan in Jombang, tijd voor een plaspauze en dan op naar de bus. Chris heeft een cadeautje voor ons: de batik kunstwerkjes, mooi blauw met ook nog zo'n gereedschappen erbij, ze zijn geweldig geworden! De collage is terug te vinden op Facebook voor de liefhebbers.

Tijdens de busreis Chris vertelt:
-Oost Java heeft 'slechts' 50 miljoen inwoners.
-70% van de mannen heeft een snor, anders vinden de vrouwen de man niet knap.
-Ons hotel ligt op 1000 meter dus het is er koeler en daarom is er geen airco nodig.
-Langs de weg worden intussen de ingewanden van een dier gewassen en gesneden.
-Hier in Oost Java begint de moskee nog een half uur eerder dus om 3:45 uur OMG! (De eerste nacht hebben we daar geen last van omdat we dan op de Bromo zitten)
-De auto's en dus ook onze bus worden hier twee maal daags gewassen.
-Tussen de rijstvelden liggen grote brokstukken lava van een uitbarsting van de vulkaan heel lang geleden.

Om half 2 aangekomen in het hotel en gelijk aan de lunch. Goulashsoep vooraf, aardappels met groenten, vlees en spaghetti als hoofdgerecht en aardbeien toe, heerlijk! We hebben dit keer een kamer met terras en een prachtig uitzicht op een mooi aangelegde tuin. Even de WiFi uitproberen, een keer tijd om een collage te maken van de batik, fotootjes plaatsen en even het zwembad uitproberen. Dat viel tegen, even de voeten erin was genoeg, veel te koud! Dan maar even lekker op het terrasje zitten met de twitterende vogeltjes om ons heen, wel weer eens lekker na al dat stadslawaai van de afgelopen week.
Na een kort slaapje heerlijk a la carte gegeten in het hotel, een clubsandwich tonijn en kip, de smaken gedeeld met Denise en dat alles met een gezellige live zangeres. Ook de reisleider van de andere groep zong nog een paar nummers en op het laatst gingen we zelfs nog meedoen met de polonaise. Goh, er is al weer een week voorbij trouwens, bijna op de helft, nog maar twee te gaan. Maar we blijven genieten, genieten jullie nog met ons mee?