Dag 6 Krugerpark en Swaziland - Reisverslag uit Ngwenya, Swaziland van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu Dag 6 Krugerpark en Swaziland - Reisverslag uit Ngwenya, Swaziland van Herman en Carla Warnik - WaarBenJij.nu

Dag 6 Krugerpark en Swaziland

Blijf op de hoogte en volg Herman en Carla

14 Augustus 2018 | Swaziland, Ngwenya

Vandaag dus onze 3e safari, weer in het Krugerpark, maar nu vanaf de Numbi ingang in het zuiden. Het wordt 30C dus een mooie winterdag.
En man, man, wat hebben we een geluk gehad dat we niet voor de bus hebben gekozen!
We waren nog geen 5 minuten in het park of we zagen al een heel grote kudde buffels de weg oversteken, indrukwekkend en iets dat nog ontbrak aan onze big 5 van bol.nl. Verderop een grote groep baby hyena’s, ook heel speciaal. Verder ook nog Pumba’s (Timons levens hier helemaal niet, dus de Lion King heeft ons belogen), olifanten, neushoorns van heel dichtbij, giraffen die net gepaard hadden voor de andere groep, een nijlpaard en een leeuw in de verte, en als 2 klappen op een vuurpijl: een cheetah van heel dichtbij en zelfs een luipaard, die helaas net wegliep toen wij dichtbij kwamen, maar die we een stukje verderop wel weer zagen liggen op een rots in de rivierbedding.
Dit was toch echt wel heel bijzonder, want hiermee hebben we niet alleen alle dieren van de Big 5 gezien, maar zelfs de hele Magnificent 7, namelijk met de cheetah en de wild dog erbij! Alleen de zwarte neushoorn ontbreekt nog voor de Fantastic 8. Zelfs de ranger vond dit uniek, in zo’n korte tijd al deze dieren te spotten. We voelen ons nu dan ook in de zevende hemel.
Nadat we uit de jeeps waren gestapt, moesten we nog een brug over lopen naar de bus en daar lagen in de rivier nog nijlpaarden en krokodillen.

Voor de lunch halen we allemaal wat bij de Spar supermarkt, wat we daarna in de bus opeten want we hebben een strak programma.

In de middag gaan we de grens over naar Swaziland. Na de paspoortcontrole hebben we een dans- en zangshow bezocht in een typisch Swasies dorpje met plaggenhutjes, waar een van de vrouwen ons vertelde over het leven daar in zo’n dorp. Mannen mogen bijvoorbeeld een tweede vrouw nemen als de eerste vrouw dat goedvindt. Die tweede vrouw moet dan wel alles in het huishouden doen. Lijkt me best een goed idee, of toch maar niet?

Tot slot nog wat algemene info over Swaziland (voor Loes, die het verhaal anders vast te kort vindt):
Swaziland ligt in het zuiden van Afrika, tussen Mozambique en Zuid-Afrika in. Het land heeft 2 verschillende hoofdsteden. Mbabane is de bestuurlijke hoofdstad. Lobamba is de koninklijke en wettelijke hoofdstad van Swaziland. Swaziland heeft een oppervlakte van 17.364 km2. Het hoogste punt is de Emlembe, deze is 1862 meter hoog. Het laagste punt is 21 meter. Swaziland heeft ook een belangrijke rivier genaamd de Ingwempisi, dit is de grootste rivier van het land. Het aantal inwoners is de laatste jaren met een klein percentage gegroeid. Er wonen nu ca. 1.125.000 mensen in het land. Waarschijnlijk zijn de eerste echte bewoners van Swaziland, de Swazi's, er in de 18de eeuw er komen wonen. De officiële talen die er gesproken worden zijn Engels en Swazi. Deze talen worden over het algemeen ook het meest gesproken.

Als laatste stond een bezoek aan een glasfabriek op het programma. Heel mooi glaswerk, maar krijg dat maar eens heel mee naar huis, dus niets gekocht. Daar nog een heel grappige perspectief foto genomen dat ik heel klein op een stoel zit met Denise er groot voor, heel leuk!
We logeren vannacht in een prachtig hotel in Swaziland met uitzicht over de vallei van de hemel. In het derde bed komen de veren je lijf in, dus we gaan een ander bed vragen. Maar dat is er niet, dus we krijgen een extra kamer, ook goed hoor. Nog even geprobeerd de maan te fotograferen, maar die was weg inmiddels. Zou het nou eigenlijk zo zijn dat als de maan in Nederland een P is, dat het dan hier een D is? Toch eens uitzoeken, maar nu eerst lekker douchen en slapen, het was een lange, maar prachtige dag.

• 15 Augustus 2018 - 12:31

Loes:

Die Jeep is toch niet helemaal open hè Carla, je komt zoveel wilde beesten tegen. Foto's van de dansgroep waren mooi, zo lekker kleurig.
    Wat weet jij toch veel over Afrika, ben zeer onder de indruk.
    Maar wat je met die maan bedoelt? Ik weet het niet.

Wat een mooie vakantie is het weer.